Vše o Salse

Co to je salsa ?

Tanec Salsa je způsob interpretace hudby a hudebních zvuků latinsko-amerického kulturního spektra. Je to také syntéza různých podobných tanců a rytmů. Některé pohyby byly převzaty z tradičních folklórních tanců, jiné byly vymyšleny.

V Salse se každý den objevují nové pohyby:
afro-kubánský tanec, který dává možnost užít si tanec a maximálně prožít radost z pohybu. Rytmus Salsy je opakování čtyř taktů. Toto opakování je interpretováno tanečníky při synchronizaci rovnováhy těla v každém taktu, od prvního do třetího. Ve čtvrtém taktu dělají jemný příšlap. Tyto pohyby jsou lehké a jednoduché.

Když tančíme Salsu držíme horní část těla rovně a pevně, boky se hýbají rytmicky jako výsledek správných pohybů nohou.

Dbejte na: správné pohyby boků jsou výsledkem správného počítání a správných tanečních kroků.

Protože pohyby Salsy nebyly vymyšleny profesionálními tanečníky, mají jednotlivé figury jen málokdy originální a všeobecně platný název. Každý taneční pár, či taneční skupina si své otočky pojmenovávají sami podle své fantazie. Nenechte se proto vyvést z míry, když někdy nebudete jiným tanečníkům rozumět, či oni Vám. Je to běžné a stačí se jen domluvit. Otočky totiž jistě znáte jen jim říkáte jinak.

Nezapomeňte: všechny figury Salsy mají něco společného a to je rytmus!

Historie „Salsy"

Když v roce 1928 hudebník Ignacio Piňeiro používal slovní spojení „Echale Salsita" jako název jedné nové písně, sám si nepředstavoval, jaký obrovský význam to za nějaký čas bude mít. Později byl tento název zkrácen na jediné slovo - „Salsa". Mnozí zpěváci a muzikanti používali Piňeirův styl muziky a v polovině 60. let použilo Venezuelské rádio slovo „Salsa" v názvu svých programů.
Bylo to až v 70. letech, kdy název „Echale Salsita" nebo „Salsa" byl oficiálně přiznán jako termín pro různé spojení stylů latinské muziky s kubánskými rytmy, které byli známé již dříve a také dnes jako „Son", „Guaracha", „Danzón", „Cha-cha-cha", „Pachanga", „Rumba" a jiné.
Slovo „Salsa" udělalo latinskou muziku a spolu s ní i tanec více populární a prodejnou.
Latinské země z Karibiku - Cuba, Puerto Rico, Haiti, República Dominicana a země z centrální a Jižní Ameriky - Mexico, Venezuela, Colombia měli společný podíl v latinské kultuře a latinské hrdosti. Avšak role, kterou hrála afro-kubánská muzika v „Salse" je ještě výraznější.
Před několika desítkami let mnoho z originálních stylů muziky „Salsy", které pocházejí z kubánkých vesnic se díky migraci vesničanů dostali do velikých měst a razili cestu hudební tradici země. Zájem o tanec „Tango" z Argentiny a o „Salsu" z Kuby bylo vidět v každém „barios" (v každé chudé čtvrti). Každý člověk našel v tomto tanci svou identitu, způsob jak naplnit svůj život a možnost zapomenout na každodenní starosti. Dostali tak příležitost ztratit se na malý okamžik v tanci a rytmu.
Válka na Kubě za nezávislost od španělského kolonialismu (1868 - 78) zničila ekonomiku země. Když afro-kubánci viděli jak vážná je tato situace, dělali všechno možné, aby přežili. V té době se objevila „Guajira" - jiný styl muziky. Zpočátku byla označována jako vulgární, ale stala se moc populární mezi obyčejnými lidmi a tak sehrála důležitou roli ve vývoji „Salsy". Poté se objevil další afro-kubánský styl - „Son", kerý také významně ovlivnil směr kubánské muziky. „Son" byl dominantním rytmem, ve spojení Afro-kubánské a Latinsko-kubánské muziky. Skutečně masově populárním se „Son" stal po druhé světové válce, díky televiznímu vysílání. V této době styl „Son" přijal jiné muzikální tendence a byl uznán jako „Son Original" - ten, který posloucháme i dnes.
Ve 30.letech začal kubánskou muziku ovliňovat „Jazz". Jazzové orchestry hrály kubánskou muziku, ale jiným stylem než byl styl původní. Například Perez Prado, kubánec v Mexiku.
Jiný kubánský tanec „Danzon" také ovlivňovaný orchestrem Pereza Pradoca přinesl „Mambo".
V roce 1948 nová píseň Enrique Jorrina, „Engaňadora" vytvořila to co známe jako „Cha-cha-cha".
V roce 1959, kdy na Kubě začal vládnout Fidel Castro, mnozí zpěváci, muzikanti a skladatelé emigrovali do USA. Tím se uzavřela jedna kapitola muziky na Kubě a otevřela se nová kapitola muziky v New Yorku. Tam byla kubánská muzika spojena s jinými styly z Puerto Rico a z amerického jazzu. K typickým kubánským hudebním nástrojům se připojili nové, jako je např. „trumpeta". V roce 1962 se s příchodem Beatles změnilo vše co se týká hudby a latinská muzika se stala méně populární. Proto na počátku 70. let hledala firma Fania Records nový atraktivní název pro latinskou muziku, aby tak zvýšila zájem o svou produkci. Začala používat slovo „Salsa" a tak se „Salsa" stalo poprvé oficiálním názvem tohoto hudebního stylu.
Do dnes v USA není monopol na „Salsu". Kuba se stále drží na prvním místě žebříčku tohoto hudebního stylu. Stejně tak také Puerto Rico a Columbie

Jak se oblékat pro návštěvu salsa klubu

Existuje mnoho způsobů jak se oblékat chceme-li chodit tančit Salsu do salsových klubů. Pátek a sobota jsou těmi dny, kdy si můžeme dovolit oblečení typické pro oblasti Karibiku, uvolněné, slušivé a hýřící barvami. Na to, co si vezmeme na sebe je třeba dát pozor zvláště pokud navštěvujeme salsový klub poprvé. Měli bychom se cítit v pohodě a veselí, už jen z toho, jak jsme oblečeni. Muži mohou nosit tmavé Jeans a košile s krátkými rukávy. Ženy by své oblečení měli volit tak, aby jím podtrhly svůj „sex appeal". Skvěle působí letní šaty stejně jako úzké kalhoty (které ovšem nebrání v pohybu) a krátká trička.
Někteří tanečníci Salsy dávají přednost sportovním botám. Tato obuv je sice pohodlná, ale přesto ji nelze doporučit. Jednak esteticky se takové boty nehodí do salsového klubu, ale především proto, že nekloužou po parketu a nedovolí dělat správně „salsové otočky". Vhodná je lehká společenká obuv, pro dámy s mírným stabilním podpadkem.

Rady pro dívky: Máte-li dlouhé vlasy nezapomeňte s sebou na Salsu vzít sponku nebo gumičku. Salsa je opravdu dynamický tanec a bude vám opravdu horko. Vlasy se pak lepí do obličeje a to nejen Vám, ale při divokých otočkách i Vašemu partnerovi.

Krokové variace

Rytmus Salsy se počítá na čtyři doby v jednom taktu. V tanci je to interpretováno takto: tři kroky plus jeden jemný příšlap.

To znamená: „jeden", „dva", „tři", „čtyři"
nebo: „jeden", „dva", „tři", „příšlap"

Pokud jste již zvládli základy Salsy můžete tanec interpretovat jen na tři doby a dobu čtvrtou (neboli „příšlap") vynechat. Takto je rytmus více složitý pro začátečníky, ale pokud zvládáte počítat krok a správně vnímáte rytmus, rychle si na tento způsob tancování zvyknete.

Salsa vznikla jako spojení různých stylů tanců. V každém z nich a také v Salse nalezneme nejvýraznější druhou dobu v taktu. Na tu se pak při tanci dává větší důraz, nebo tento „druhý krok" můžeme označit jako nejvýraznější.

Není možné najít univerzální způsob tancování Salsy, který by všichni taneční lektoři vyučovali stejně. Každý lektor má svou vlastní techniku tance, kterou vyučuje na svých kurzech.

Rada pro Vás: Pokud jste již techniku salsy relativně dobře zvládli, je pro Vás nejlepší snažit se cítit hudbu, nechat se jí vést a vytvořit si svůj vlastní taneční styl.